BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 6, 2011

aidil adha. raya korban.

alhamdulillah hari ni  6.11.2011 ialah hari raya aidiladha a.k.a hari raya haji a.k.a hari raya korban yang di sambut oleh seluruh umat ISLAM di Malaysia. kali ni aku nk cite skit psal rya haji ni.

semua orang tau raya haji or raya korban msti smua akan akan sebut psal sembelih lembu dan org pergi haji kn? n semua org berstju jika aku ckap AIDIL ADHA tk semeriah AIDIL FITRI. Jika tnya bdak2 knpa rya haji tk best diorg akan kta sbb tk dpat duit raya..mm, tol la tu :)

bagi aku, hari raya korban ni mengingatkan aku kepda pengorbanan yang amat tnggi seorang anak n bapanya iaitu NABI ALLAH IBRAHIM as n anakandanya NABI ALLAH ISMAIL as. semua orang msti tau psal sejarah raya korban ni kan iaitu kisah NABI ALLAH IBRAHIM as mendapat arahan darpda ALLAH swt untuk mengorbankan anak kesayangan nya iaitu NABI ALLAH ISMAIL.

cuba kita bayangkan n letakkan diri kita pada keadaan itu di mana kita di perintahkan untuk mengorbankan anak kesayangan kita, smua orang TAK SANGGUP kn?  begitu tinggi nya kesetiaan mereka kepada ALLAH swt pdahal ALLAH swt ingin menguji iman n kesetiaan mereka kepada ALLAH swt.

berbalik kisah pengorbanan ni dalam diri aku, aku mengaku aku tkut bercampur kasihan kepda lembu yang akan menjadi korban. Aku tkleh tgk orang menyembelih lembu, klo aku tgk KONFIRM aku tk mkan dging tu..huhu Aku berfikir mcam mana cekal n tabahnya NABI ALLAH IBRAHIM as n NABI ALLAH ISMAIL as semsa menjalankan korban sebelum kuasa ALLAH swt menggantikannya dengan seekor kibas.

kita yang menengoknye pn rasa kasihan n rsa bersimpati..

semoga dengan pegajaran dari peristiwa korban ni membuatkan aku lebih cekal n tabah n teurs mendekatkan diri dengan ALLAH swt, INSHALLAH

p/s : sebenarnyer terlintas nk tlis ni sbb aku tkut   tgk lmbu kna semblih 


0 comments: